ساختار و قابلیت های Skype For Business :
این سرویس را با دو توپولوژی با نام های Standard Pool و Enterprise Pool می توان پیاده سازی کرد. نسخه ی Standard قابلیت ارائه تمامی سرویس های سطح Enterprise را داشته و تا 5000 کاربر را نیز پشتیبانی میکند. تنها تفاوت سرویس Standard با Enterprise در سطح High Availability می باشد. جائی که سرویس Enterprise برای سازمان های بزرگ و یا شرکت هائی که نمیخواهند تجربه ای به نام قطعی لحظه ای در سرویس های ارتباطی مهمی همچونVoice & Video Call و کنفرانس را داشته باشند نقش بسیار خوبی ایفا میکند. چرا که در لحظه ی قطعی سرویس ارتباطی روی سرور Standard (در حالیکه سرور دیگری در دسترس باشد و از قبل برای چنین لحظاتی تعبیه شده باشد) تمامی ارتباطات قطع شده و مجدداً وصل خواهد شد. اما در سرویس Enterprise به دلیل وجود ماهیت Pool و امکان Built-in Load Balancing & Failover ، در جلسات طراحی برای ارائه سرویس High Availability برای یک سایت یک Pool با حداقل دو سرور Enterprise در توپولوژی در نظر گرفته میشود. در نتیجه ارتباطات کاربران در صورت ناتوانی یک سرور برای سرویس دهی به کاربران تاثیری در تجربه ی کاربری آنها نمیگذارند، چرا که سرور دیگر در حال سرویس دهی میباشد. سرویس Enterprise Edition برای سازمان هائی با 100000 کاربر طراحی و روانه بازار شده است.
همچنین در سطح Enterprise میتوان از امکان Datacenter Resiliency استفاده کرده و تمامی سرویس های یک مجموعه را از یک Datacenter دیگر ارائه نمود و بر مشکلاتی از قبیل خرابی تجهیزات سخت افزاری قطعی شبکه و برق فائق آمد.
سرویس Lync به دلیل گستردگی روش های ارتباطی که ارائه میکند دارای چندین نقش مختلف است که در سطح Standard در یک سرور جمع آوری میشود. اما اگر بخواهیم از نظر Enterprise به این نقش ها نگاه کنیم به شرح زیر میباشند:
-
Back End SQL Servers:
با توجه به اینکه سرویس
LYNC از امکان Central Management Store جهت مدیریت ساده تر بهره میگیرد نیازمند SQL Database میباشد. با توجه به حساسیت در دسترس بودن این Database برای تمام توپولوژی
میتوان از Database Mirroring استفاده کرده و Single Point of Failure را در این مرحله از سرویس حذف نمود.
-
Front End Servers:
این سرور نقش اصلی را در راهکار ارتباطی Skype ایفا می کند و همانطور که از نامش پیداست تعامل مستقیم با درخواست ها را انجام میدهد.Front End سرویس های دیگر نظیر
Mediation،MCU و Back End SQL را نیز میتواند ارائه کند و برای کاربران به عنوان
Registrar نیز عمل میکند (سروری که وظیفه دارد تشخیص دهد کاربر در کدام مجموعه سرور-Pool–
فعال شده و باید در آنجا به کاربر سرویس داده شود.)
-
Archiving Servers:
نقش این سرور برای شرکت ها و سازمان هائی که می خواهند گزارش گفتگوهای متنی انجام شده بین کاربران را در اختیار داشته باشند نقش حیاتی ایفا میکند. همچنین نسخه هائی از فایل ها و محتویات به اشتراک گذاشته شده در جلسات در این سرور ذخیره میشود.
-
Monitoring Servers:
نقش این سرور نظارت بر کیفیت تجار کاربران
(Quality of Experience)
و کیفیت سرویس (Quality of Service) میباشد. تمامی ارتباط های برقرار شده از طریق راهکار Lync
توسط این سرور مورد ارزیابی قرار گرفته و گزارشی از آن در Database قرار میگیرد. به دلیل اینکه راهکار Skype با
میزان بهره وری سیستم های کاربران ارتباط مستقیم داشته ،سرویس Monitoring در طول زمان برقراری ارتباط های بر مبنای Skype میزان استفاده از Ram و CPU سیستم های کاربران را جمع آوری کرده و در گزارش خود ارائه میکند، در نتیجه مدیر سیستم میتواند کیفیت تماس را بر اساس سیستم های کاربران ارزیابی کند. همچنین تجهیزات صوتی و تصویری که برای ارتباط مورد استفاده قرار میگیرند(مانند Head
Set و Camera) در زمان استفاده مورد ارزیابی قرار میگیرند و تاثیر آنها در ارتباط، در گزارشات ثبت میشوند. سرویس های Monitoring
و
Archiving
میتوانند در یک سرور راه اندازی شوند.
-
Edge Servers:
سرور Edge در توپولوژی Skype For Business نقش درگاه ارتباطی با دنیای اینترنت را بازی میکند. بطوریکه تمامی
سرویس ها روی بستر اینترنت بدون کم و کاست برای کاربران قابل ارائه خواهند بود. همچنین بواسطه ی استفاده از سرور Edge امکان برقراری ارتباط IM و Presence با سرویس دهنده های عمومی از قبیل Yahoo ، MSN ، AOL ، Skype و Google Talk امکان پذیر شده است. همچنین میتوان از سرویس Federation روی بستر Skype Edge Servers استفاده نموده و با سازمان های دیگر که سرویس Lync
و یا Skype را راه اندازی نموده اند ارتباط های مستقیم و کم هزینه داشت.(در صورتی که Federation
بین دو دامنه با سرویس Lync ویا Skype در هر دو سمت ارتباط برقرار شود، تمامی سرویس ها توسط کاربران هر دو سازمان قابل استفاده است – در حالی که تمامی سطوح دسترسی ارتباط قابلیت، مدیریت و نظارت را دارا میباشند.)
-
Director
Servers:
در سازمان هائی که حجم استفاده از سرویس Edge
بالاست و کاربران در چندین مجموعه سرویس دهنده تقسیم شده اند (به دلیل اینکه Edge Server عمل Registration را انجام نمیدهد) ، لازم است که یک
Registrar
خارج از Front End Servers قرار گرفته و این کار را انجام دهد. معمولاً در سازمان هائی که حجم کاربران زیاد نیست از این سرویس صرف نظر میشود.
قابلیت های برجسته Skype For Business :
-
Enterprise IM & Presence
توسط این راهکار، کاربران میتوانند از وضعیت حضور یکدیگر مطلع شده و در لحظه ی انتخاب نوع تماس، عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین قابلیت ارتباط
متنی باعث ایجاد روش ارتباطی ساده، کم هزینه و قابل پیگیری میشود. دفترچه تلفن،
مدیریت مخاطبین و تاریخچه فعالیت از دیگر امکانات این سرویس میباشد.
-
Enterprise Conferencing
توسط این سرویس یکپارچه کاربران، مدیران و مشتریان یک سازمان میتوانند از امکانات کنفرانس متنی، صوتی و تصویری بهره بگیرند. در کنار اینکه میتوانند صفحه نمایش، اطلاعات و یا یک وایت بورد را به اشتراک بگذارند قابلیت هائی به مانند ثبت جلسات، امکان ارتباط از اینترنت بدون نیاز به VPN، تعیین دبیر جلسه و مدیریت تمامی شرکت کنندگان از دیگر امکانات این سرویس میباشد.
-
Enterprise Voice (سیستم صدای پیشرفته)
توسط این سرویس که شبیه به تکنولوژی VOIP میباشد،
کاربران میتوانند از قابلیت های تلفنی پیشرفته بهره بگیرند.
قابلیت هائی همچون مدیریت تماس های ورودی،
مرکز
تماس،
سیستم پاسخگوی اتوماتیک، انتقال تماس، تعریف منشی و گروه تماس برخی از امکانات این سیستم پیشرفته
میباشد.
همچنین در
صورت نیاز کاربران میتوانند با یک هدست از کامپیوتر خود امکان تماس صوتی داشته باشند.
-
Exchange Unified Messaging
راهکار Skype بوسیله همکاری باMicrosoft Exchange سیستم صندوق صوتی کاربران،
دفترچه تلفن یکپارچه،
مدیریت وظائف،
تقویم کاری و ارسال و دریافت ایمیل را ارائه میکند.
همچنین با بهره گیری از امکانات Exchange 2013 میتوان سرویس فکس سازمانی داشته و به کاربران امکان ارسال و دریافت فکس از طریق ایمیل را فراهم کرد.
1 comment for “معرفی سرویس”